Projekty
KONSULTACJE SPOŁECZNE
"CYFROWA EDUKACJA JAKO NARZĘDZIE ROZWOJU I AKTYWIZACJI SPOŁECZEŃSTWA"€ť
Konsultacje społeczne "Cyfrowa Edukacja jako narzędzie rozwoju i aktywizacji społeczeństwa" to cykl ogólnopolskich debat organizowanych na szczeblu regionalnym, z udziałem przedstawicieli administracji rz±dowej i samorz±dowej, organów prowadz±cych szkoły oraz przedstawicieli organizacji pozarz±dowych i społeczno¶ci lokalnych, pod patronatem kluczowych instytucji administracji publicznej, zaangażowanych kompetencyjnie w system edukacji.
W celu wyłonienia i wdrożenia optymalnego modelu edukacji z wykorzystaniem najlepszych innowacyjnych rozwi±zań niezbędne jest przeprowadzenie spotkań konsultacyjnych z uwzględnieniem współpracy takich instytucji, jak Urzędy Marszałkowskie, wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy, kuratoria o¶wiaty, o¶rodki metodyczne i centra doskonalenia zawodowego, przedstawicieli organów prowadz±cych szkoły (wójtowie i burmistrzowie), dyrektorzy szkół i lokalnych organizacji pozarz±dowych.
Konsultacje maj± na celu zaadresowanie i zaopiniowanie koniecznych zmian i ich kierunków w nauczaniu, na podstawie praktycznych przykładów i do¶wiadczeń w Polsce i za granic±. Zadaniem spotkań przeznaczonych dla interesariuszy (JST, organy prowadz±ce, szkoły, nauczyciele, rodzice, itp.) jest m.in. przedstawienie dobrych praktyk i rozwi±zań, z zastosowaniem technologii komunikacyjno-informatycznych w edukacji na ¶wiecie i w Polsce oraz przeprowadzenie dyskusji i zebranie wniosków na poziomie regionalnym.
CEL:
Współpraca powyższych organów ma za zadanie zapobieganie już na poziomie wczesnej edukacji póĽniejszym problemom społecznym, do jakich należy m.in. bezrobocie wynikaj±ce z generalnego braku inicjatywy oraz umiejętno¶ci adaptacji do istniej±cych warunków na rynku. Wypracowany wielopłaszczyznowy model współpracy w kwestii edukacji w Polsce daje możliwo¶ć wprowadzenia do systemu elementów buduj±cych konkurencyjno¶ć wobec systemów zachodnich.
Zadaniem konsultacji jest między innymi wskazanie na zależno¶ć kształcenia pocz±tkowego i jego jako¶ci oraz wpływu na jako¶ć i zaangażowanie studentów w póĽniejszym okresie nauki, z uwzględnieniem tzw. Mobile Education.
Istotnym elementem jest zaprezentowanie wszystkim powyższym podmiotom możliwo¶ci wykorzystania najnowszych osi±gnięć informatycznych, to jest interaktywnych aplikacji w formie ćwiczeń na komputerach lub tabletach, dostępnych podczas zajęć lekcyjnych bez ograniczeń.
Rozwi±zania i możliwo¶ci zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych jako uzupełnienia podstawy programowej pozwol± pogłębiać wiedzę dzieci i młodzieży w sposób przystępny, ciekawy i interaktywny, dostosowany do indywidualnych potrzeb edukacyjnych, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dzieci z niepełnosprawno¶ciami, obarczonych problemami emocjonalnymi wynikaj±cymi często z niedostatku w domu.
Podczas spotkań zostan± zaprezentowane ekonomika oraz możliwo¶ci wykorzystania technologii informacyjno-edukacyjnych w nauczaniu, a także możliwo¶ci pozyskania dodatkowego finansowania wspieraj±cego edukację - pozyskiwanie ¶rodków na infrastrukturę i pomoce dydaktyczne.
Ważnym elementem systemu nauczania w Polsce jest problem bezrobocia w¶ród nauczycieli. Jednym z celów konsultacji jest zaprezentowanie możliwo¶ci budowy modelu współpracy bezrobotnych nauczycieli, rodziców i społeczno¶ci lokalnych na rzecz edukacji w regionie.
Istotnym elementem konsultacji będzie kwestia wła¶ciwego wyposażenia nauczycieli w tzw. narzędzia miękkie (umiejętno¶ci), niezbędne w nowym, zaawansowanym technologicznie systemie edukacji.
DATA I MIEJSCE:
6 listopada (¶roda) 2013 - Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, ul. Stefana Żeromskiego 5, Kielce
7 listopada (czwartek) 2013 - Uniwersytet Rzeszowski, al. Rejtana 16c, Rzeszów
27 listopada 2013 (¶roda) - Podlaski Urz±d Wojewódzki w Białymstoku, ul. Mickiewicza 3, Białystok
28 listopada 2013 (czwartek) - Warmińsko-Mazurski Urz±d Wojewódzki w Olsztynie, Al. Marsz. J. Piłsudskiego 7/9, Olsztyn
25 marca (wtorek) 2014 - Sala herbowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, ul. Okopowa 21/27, Gdańsk
26 marca (¶roda) 2014 - sala Patio na I piętrze Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Plac Teatralny 2, Toruń
8 kwietnia (wtorek) 2014r.- sala rycerska Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 4
10 kwietnia (czwartek) 2014r. - sala sesyjna Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu, Al. Niepodległo¶ci 16/18
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W 2011 roku zrealizowali¶›my trwaj±…cy ponad 10 miesię™cy program pilotażowy €ž"E-lementarza"€ť w gminie Nidzica, który był‚ jedynym tego typu kompleksowym przedsięwzię™ciem, dotychczas zorganizowanym w Polsce w kontek¶cie programu €ž- Cyfrowa szkoła.
Gł‚ównym celem pilotażu był‚a zdiagnozowana potrzeba przeprowadzenia konsultacji społ‚ecznych in situ, dotycz±…cych planowanego programu rz±…dowego o roboczym tytule - €žCyfrowa szkoł‚a.
Program pilotażowy €ž"E-lementarza"€ť miał‚ dwa podstawowe zadania: praktyczne, polegaj±…ce na sprawdzeniu rzeczywistych potrzeb i możliwo¶ci dzieci szkół podstawowych (ze szczególnym uwzglę™dnieniem dzieci klas 1-4) oraz kadry nauczycielskiej i opiekunów / rodziców dzieci w kontek¶cie wykorzystania sprzę™tu komputerowego w toku nauki oraz społ‚eczne tj. przeprowadzenie konsultacji z udział‚em odbiorców i beneficjentów przyszł‚ej ustawy, w możliwie najszerszy sposób.
"E-lementarz"€ť został‚ zaprojektowany i zrealizowany przez organizacje pozarz±…dowe aktywne w sferze edukacji, współ‚pracuj±…ce z jednostkami administracji rz±…dowej i samorz±…dowej.
Jego rezultatem był‚a kompleksowa weryfikacja wprowadzenia mobilnych i innowacyjnych pomocy dydaktycznych do szkół‚ podstawowych poprzez sprawdzenie percepcji i poziomu akceptacji ze strony beneficjentów oraz ich otoczenia. Organizacje i instytucje, odpowiedzialne za zaprojektowanie zał‚ożeń„ pilotażu "E-lementarz" zwrócił‚y szczególn±… uwagę™ na kwestie zasobów merytorycznych, możliwych do wykorzystania za pomoc±… Technik Informacyjno-Komunikacyjnych, a także sposobu adaptacji sprzę™tu w szkoł‚ach tak, aby nie stał‚ się™ ciał‚em obcym, burz±…cym dotychczasowe relacje, współ‚pracę™ oraz szacunek i autorytet kadry nauczycielskiej.
Ponadto, zbadane został‚y potrzeby, jakie automatycznie rodz±… się™ i powstaj±… w wyniku wprowadzenia nowego elementu do procesu dydaktycznego, jak np. konieczno¶ć szkoleń„, profesjonalny serwis, zarz±…dzanie szkoł‚±…, ujednolicone oprogramowanie i inne komponenty, kluczowe dla powodzenia cał‚ego programu. Brano również pod uwagę kwestie, które okazał‚y się™ bł‚ę™dne w podobnych programach, zrealizowanych za granic±…, jak np.: gabaryty sprzę™tu, formę™ wł‚asno¶›ci, itp.
Program zbadał‚ również oczekiwania technologiczne, obecny stan dostę™pno¶›ci w szkoł‚ach, internet i jego bezpieczne użytkowanie oraz sposób i powszechno¶ć korzystania przez dzieci z komputerów i wynikaj±…ce z tego potencjalne zagrożenia.
Oprócz poruszenia kwestii istotnych z perspektywy budowania trwał‚ych wię™zi i odpowiedzialnoł›ci obywatelskiej na pierwszym etapie edukacji, "E-lementarz" jako pierwszy w Polsce przysł‚użył się™ zebraniu faktycznych opinii przyszł‚ych beneficjentów rz±…dowego programu. Spojrzenie ekspertów i przedstawicieli administracji lokalnej, tak ważne dla rozwi±…zań„ systemowych, towarzyszył‚o cyklowi warsztatów i uzupeł‚niaj±…cych je spotkań edukacyjnych, podczas których dzieci, ich rodzice, nauczyciele i dyrektorzy szkół‚ mogli do¶wiadczyć‡ i zweryfikować kształ‚t przyszł‚ej lekcji z komputerem, po to, aby podzielić się™ swoimi obserwacjami i uwagami.
"E-lementarz" zgromadził‚ wiele cennych, tak pozytywnych, jaki krytycznych wniosków, które mog±… okazać‡ się™ kluczowe w procesie wdrażania nowych metodologii nauczania.