Projekty

KONSULTACJE SPOŁECZNE
"CYFROWA EDUKACJA JAKO NARZĘDZIE ROZWOJU I AKTYWIZACJI SPOŁECZEŃSTWA"€ť

cyfrowa-edukacja-logo

Konsultacje społeczne "Cyfrowa Edukacja jako narzędzie rozwoju i aktywizacji społeczeństwa" to cykl ogólnopolskich debat organizowanych na szczeblu regionalnym, z udziałem przedstawicieli administracji rz±dowej i samorz±dowej, organów prowadz±cych szkoły oraz przedstawicieli organizacji pozarz±dowych i społeczno¶ci lokalnych, pod patronatem kluczowych instytucji administracji publicznej, zaangażowanych kompetencyjnie w system edukacji.

W celu wyłonienia i wdrożenia optymalnego modelu edukacji z wykorzystaniem najlepszych innowacyjnych rozwi±zań niezbędne jest przeprowadzenie spotkań konsultacyjnych z uwzględnieniem współpracy takich instytucji, jak Urzędy Marszałkowskie, wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy, kuratoria o¶wiaty, o¶rodki metodyczne i centra doskonalenia zawodowego, przedstawicieli organów prowadz±cych szkoły (wójtowie i burmistrzowie), dyrektorzy szkół i lokalnych organizacji pozarz±dowych.

Konsultacje maj± na celu zaadresowanie i zaopiniowanie koniecznych zmian i ich kierunków w nauczaniu, na podstawie praktycznych przykładów i do¶wiadczeń w Polsce i za granic±. Zadaniem spotkań przeznaczonych dla interesariuszy (JST, organy prowadz±ce, szkoły, nauczyciele, rodzice, itp.) jest m.in. przedstawienie dobrych praktyk i rozwi±zań, z zastosowaniem technologii komunikacyjno-informatycznych w edukacji na ¶wiecie i w Polsce oraz przeprowadzenie dyskusji i zebranie wniosków na poziomie regionalnym.

CEL:

DATA I MIEJSCE:


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

W 2011 roku zrealizowali¶›my trwaj±…cy ponad 10 miesię™cy program pilotażowy €ž"E-lementarza"€ť w gminie Nidzica, który był‚ jedynym tego typu kompleksowym przedsięwzię™ciem, dotychczas zorganizowanym w Polsce w kontek¶cie programu €ž- Cyfrowa szkoła.

Gł‚ównym celem pilotażu był‚a zdiagnozowana potrzeba przeprowadzenia konsultacji społ‚ecznych in situ, dotycz±…cych planowanego programu rz±…dowego o roboczym tytule - €žCyfrowa szkoł‚a.

Program pilotażowy €ž"E-lementarza"€ť miał‚ dwa podstawowe zadania: praktyczne, polegaj±…ce na sprawdzeniu rzeczywistych potrzeb i możliwo¶ci dzieci szkół podstawowych (ze szczególnym uwzglę™dnieniem dzieci klas 1-4) oraz kadry nauczycielskiej i opiekunów / rodziców dzieci w kontek¶cie wykorzystania sprzę™tu komputerowego w toku nauki oraz społ‚eczne tj. przeprowadzenie konsultacji z udział‚em odbiorców i beneficjentów przyszł‚ej ustawy, w możliwie najszerszy sposób.

"E-lementarz"€ť został‚ zaprojektowany i zrealizowany przez organizacje pozarz±…dowe aktywne w sferze edukacji, współ‚pracuj±…ce z jednostkami administracji rz±…dowej i samorz±…dowej.

Jego rezultatem był‚a kompleksowa weryfikacja wprowadzenia mobilnych i innowacyjnych pomocy dydaktycznych do szkół‚ podstawowych poprzez sprawdzenie percepcji i poziomu akceptacji ze strony beneficjentów oraz ich otoczenia. Organizacje i instytucje, odpowiedzialne za zaprojektowanie zał‚ożeń„ pilotażu "E-lementarz" zwrócił‚y szczególn±… uwagę™ na kwestie zasobów merytorycznych, możliwych do wykorzystania za pomoc±… Technik Informacyjno-Komunikacyjnych, a także sposobu adaptacji sprzę™tu w szkoł‚ach tak, aby nie stał‚ się™ ciał‚em obcym, burz±…cym dotychczasowe relacje, współ‚pracę™ oraz szacunek i autorytet kadry nauczycielskiej.

Ponadto, zbadane został‚y potrzeby, jakie automatycznie rodz±… się™ i powstaj±… w wyniku wprowadzenia nowego elementu do procesu dydaktycznego, jak np. konieczno¶ć szkoleń„, profesjonalny serwis, zarz±…dzanie szkoł‚±…, ujednolicone oprogramowanie i inne komponenty, kluczowe dla powodzenia cał‚ego programu. Brano również pod uwagę kwestie, które okazał‚y się™ bł‚ę™dne w podobnych programach, zrealizowanych za granic±…, jak np.: gabaryty sprzę™tu, formę™ wł‚asno¶›ci, itp.

Program zbadał‚ również oczekiwania technologiczne, obecny stan dostę™pno¶›ci w szkoł‚ach, internet i jego bezpieczne użytkowanie oraz sposób i powszechno¶ć korzystania przez dzieci z komputerów i wynikaj±…ce z tego potencjalne zagrożenia.

Oprócz poruszenia kwestii istotnych z perspektywy budowania trwał‚ych wię™zi i odpowiedzialnoł›ci obywatelskiej na pierwszym etapie edukacji, "E-lementarz" jako pierwszy w Polsce przysł‚użył się™ zebraniu faktycznych opinii przyszł‚ych beneficjentów rz±…dowego programu. Spojrzenie ekspertów i przedstawicieli administracji lokalnej, tak ważne dla rozwi±…zań„ systemowych, towarzyszył‚o cyklowi warsztatów i uzupeł‚niaj±…cych je spotkań edukacyjnych, podczas których dzieci, ich rodzice, nauczyciele i dyrektorzy szkół‚ mogli do¶wiadczyć‡ i zweryfikować kształ‚t przyszł‚ej lekcji z komputerem, po to, aby podzielić się™ swoimi obserwacjami i uwagami.

"E-lementarz" zgromadził‚ wiele cennych, tak pozytywnych, jaki krytycznych wniosków, które mog±… okazać‡ się™ kluczowe w procesie wdrażania nowych metodologii nauczania.